ممکن است این سؤالی باشد که وقتی با واژۀ «محتوا» روبهرو میشوید، در ذهنتان شکل بگیرد. ناگهانی کاملاً هم صحیح میگویید. برای کسی که میخواهد فعالیتی جدی در حوزۀ محتوا داشته باشد، پیدا کردن ایدههای کاربردی شغل سادهای نیست.
اما پروا داشته باشیم پیمان نیست از همان پیش درآمد پیشه تخصصی و زمینۀ خاصی را در قبل بگیریم و برای آن درونمایه فرآوری کنیم.
میتوانیم برای اینکه عضلات فرآوری محتواییمان را قویتر نماییم در مورد موضوعات عمومی و البته کاربردی محتوا فرآوری کنیم.
ضمناً اگر در فرآوری درونمایه دچار اهمالکاری و تعلل هستید میتوانید این مطلب را هم بخوانید: ۳۰ روش غلبه بر اهمالکاری در فرآوری محتوا
در اینجا ایدههایی را مطرح میکنم که چه بسا بتواند برای آغاز فرآوری محتوا کمککننده باشد:
ایدههایی برای آغاز فرآوری محتوا:
۱
دستهبندی پربینندهترین پستهایی که تابهحال فرآوری کردهاید
۲
فهرستی از مزایای یک پیشه یا فعالیتی که در آن تخصص دارید
۳
نوشتن مرور کتاب
نوشتن مرور کتاب یگانه از گونه ها روشهای تولید درونمایه برای به روز کردن وبلاگ و وبسایت شماست. این گونه محتوا میتواند از چند بعد حائز اهمیت باشد:
نوشتن مرور برای کتابهایی که در راستای سایر مطالب رسانۀ شماست، کمک میکند الی انسجام مطالب بیشتر شده و ارتباطی قویتر بین انواع محتوای منتشر شده در رابطه با موضوع کتاب شکل بگیرد.
نوشتن بازبینی کتاب، اعتبار سایت شما را افزایش میدهد. نگاه علمی و تخصصی که به به اتفاق نگارش بازبینی کتاب ایجاد میشود بههیچعنوان قابل چشمپوشی نیست.
از آنجایی که با نگارش بازبینی کتاب، از افکار و دیدگاه یک مؤلف حرف میزنید که جدای از دنیای فکری شما کتابی را منتشر کرده است، فرصتی خواهید داشت لغایت بخشی از اعتبار آن مؤلف را به رسانۀ خود اضافه کنید. این امکان در صورتی برایتان فراهم میشود که محتوایی درخور و مفید در رابطه با کتاب باره نظر بنویسید.
وقتی کتابی را با مخاطبان خویش به بحث میگذارید، موقعیتی ایجاد میکنید الی از نقطهای یکتا به یک درونمایه تغییر ناپذیر نگاه کنید. میتوانید از این فرصت برای آشنایی هر چه اغلب با دیدگاه مخاطبان خویش سهم ببرید.
وقتی بازبینی کتابی را مینویسید که میدانید خواستن آن برای هرکسی امکانپذیر است، با دقت و تمرکز بیشتری خواهید نوشت. این موقعیت و حساسیت ایجادشده به تعقیب آن، کمک میکند الی عضلات نویسندگی شما در جهت نکویی تقویت شود.
چند نکته در رابطه با نوشتن مرور کتاب:
تا بی گمان امکان بازبینی کتابهایی را بنویسید که پیوسته با دیگر محتوای تولید شده در رسانۀ شما باشد. این شغل مایه میشود همپوشانی خوبی بین مطالب ایجاد شود و همینطور حس بهتری برای مخاطب برپایی میکند چراکه انسجام مطالب در رسانۀ شما او را از سردرگمی دور میکند و میتواند ارتباطی بخردانه بین مطالب مختلفی که منتشر میکنید را پیدا کند.
نوشتن مرور کتاب به معنای نگارش خلاصه کتاب نیست. پیمان است با نگارش مرور کتاب، نتیجهای را که از خواستن یک کتاب استحصال کردهاید عنوان کنید. نگارش مرور کتاب، مجالی برای نقد و رسیدگی کتاب خوانده شده از نقطه نظر شخصی شما برپایی میکند.
تولید محتوای ارگانیک یعنی به آنچه وجود دارد، نظر و نگرش شخصی خود را بتابانید. کلیات را میشود از هر کسی شنید؛ این نگرش شخصی شماست که ارزشمند است.
با فرآوری درونمایه فرصتی برای ارائۀ افکار خویش پیدا میکنید. نقد و بررسی آنچه دیده و شنیدهاید و انتشار آن در قالب محتوایی مفید، کمک میکند الی بهمرورزمان عضلات فکری شما تقویت شوند و در فرآوری درونمایه صاحب سبک شوید.
برای کتابهایی بازبینی بنویسید که برای اظهارنظر کردن دربارهشان محدودیت خاصی نداشته باشید. ازآنجاییکه نوشتن بازبینی کتاب فرصتی برای ارائۀ نظر شخصی شماست و قرار است بیننده را با افکار و دیدگاه شما آشنا کند، نوشتن بازبینی برای کتابهایی را گزینش کنید که برای انتشار جهانبینی و گونه نگاهتان به دنیا، کمککننده باشند.
کتابهای مختلف را هرکسی میتواند بخواند اما آنچه چنین محتوایی را متمایز میکند، تأکید شما بر مطالبی از کتاب است که هدف دارید به بهانۀ آنها، حرف دلتان را بزنید.
هدف را فراموش نکنید. منظور شما از نگارش مرور کتاب، تولید محتوایی ارزشمند برای مخاطبانتان است الی از این طریق، معرفی نکویی در رابطه با نگرش شخصی خود داشته باشید. پیمان نیست با نگارش بازبینی یک کتاب خالص آن را تبلیغ کنید. پس با تمرکز بر این منظور بنویسید که محتوایی مرتبط، ارزشمند و جذاب تولید کندی که بیننده بتواند صدای شما از پسزمینۀ نوشته بهخوبی بشنود و حرف شما را بفهمد.
حتی اگر میخواهید به سلیقه و کمر بستن خود مرور کتاب بنویسید، پیش از هر چیز اصول نگارش بازبینی کتاب را یاد بگیرید و بعد اقدام کنید. آشنایی با قوانین نوشتن مرور کتاب کمک میکند تا محتوایی استاندارد فرآوری کنید که جوابگوی دربایستن بیننده باشد.
۴
پرسیدن سؤالات مهم از مخاطب
خیلی وقتها دغدغۀ ذهنی ما، مسئلۀ هزاران تن سایر هم هست.
پس اگر سؤالی در ذهن دارید که برایتان مهم است، چرا آن را با سایرین مطرح نکنید؟
یکی از اهداف مهم در فرآوری محتوا، ایجاد فرصتی برای ارتباط پایدار کردن با مخاطب است. پرسیدن سؤالات مهم فضایی برای اشتراکگذاری افکار برپایی میکند. چنین فضایی باعث اعتمادسازی و برپایی همدلی در مخاطب میشود.
از بهترین گونه ها محتوا، محتوایی است که دیگران را به مشارکت فرامیخواند. مشارکتی که آوردهای برای آنها دارد و بدون اجبار، رغبت به همصحبتی ایجاد میکند.
ممکن است این سؤال برایتان قبل بیاید که «بهتر است چه سؤالاتی مطرح کنم الی درگیری اکثریت برپایی کند و درنهایت به محتوایی مفید تبدیل شود؟»
هر یک از موارد زیر میتواند پاسخی برای این سؤال باشد:
سؤالاتی که صرفاً یک دغدغۀ شخصی نیستند و چه بسا مسئلۀ خیلی از افراد سایر هم هستند.
سؤالاتی که اینقدر مطرح نشدهاند که به کلیشهای تبدیلشده باشند که سایرین را فراری میدهند.
سؤالاتی که پذیرش بسته (بله یا خیر) ندارند و دعوتی برای اشتراکگذاری افکار و اندیشههای دیگران هستند.
سؤالاتی که در صورت در میان گذاشتن و به اشتراک گذاشته شدن میتوانند به راهحلهایی سودمند ختم شوند که ارزشی برای زندگی مخاطب ایجاد میکنند.
سؤالاتی که در راستای سایر محتوای تولیدشده در رسانۀ شما هستند و بهنوعی تکمیلکنندۀ مطالب منتشرشده از طرف شما هستند.
سؤالاتی که میتوانید با عنوان کردن تجربیات شخصی و دیدگاه خود بهعنوان راهحل آنها، اعتبار بیشتری نزد بیننده برای خود فراهم کنید.
بهترین سؤالات آنهایی هستند که منازعه ذهنی ایجاد میکنند. شاید دیگران بارها و بارها در خلوت خود به این گونه سؤالات اندیشه کردهاند و تولید محتوایی از طرف شما مبنی بر این سؤالات، بهانهای میشود برای اینکه دغدغههای ذهنی بیننده مجالی برای عنوان کردن و به بحث گذاشته شدن پیدا کند. این نوع درگیریهای ذهنی، به انگیزه همحسی که برپایی میکنند، میزان وفاداری بیننده را به سرانۀ شما افزایش میدهند.
نتیجۀ فرآوری درونمایه باید به کاری مشارکتی ختم شود. مشارکتی که بین شما و مخاطبتان شکل میگیرد و تمرکز آن بر روی مهمترین مسئلهای است که درونمایه مطرح میکند.
پرسیدن سؤالات مفید چنین مشارکتی را بهسادگی برپایی میکند. خیلی از اوقات دیگران منتظر تلنگری از طرف بقیه هستند تا حرفشان را بزنند. پرسیدن سؤال، این محیط را برای بیان کردن و همکاری در فکر و اندیشۀ دیگران فراهم میکند.
۵
نوشتن راهنمای خرید برای محصولی تخصصی
محتوایی که مخاطب را برای بهتر انجام دادن کارها راهبری میکند، دائم محتوایی جذاب بوده و هست.
محتوایی که هزینههای بیننده را به هر شکل کاهش میدهد و راه را برایش صاف میکند، محتوایی درگیر کننده، جذاب و سودآفرین است.
فهرستها، راهنماییهای خریدوفروش، خلاصهها و جمعبندیها، انواع محتوایی هستند که میتوانند در وقت، انرژی، پول و دیگر هزینههای مخاطب صرفهجویی کنند و به همین دلیل دائم با اقبال زیادی مواجه میشوند.
نوشتن راهنمای خرید برای محصولات تخصصی هم گرد از شکلهای فرآوری محتوا است که چنین ارزشی برای بیننده برپایی میکند.
برای نوشتن چنین راهنمایی، بهتر است به چند نکته پروا کنهید:
اهمیت عنوان نویسی را فراموش نکنید. از کلمات کلیدی برای عنوان نویسی بهرهگیری کنید الی جذابیت محتوای شما از همان ابتدا برای خوانده محرز شود.
صادقانه بنویسید. در قبال مخاطب خود سرپرست هستید بعد تا کران امکان بدون جانبداری خاصی محصولی را معرفی کنید.
حتماً در متن بنویسید که عقیده شخصی خویش را عنوان میکنید یا اگر احیاناً از محصول موردنظر استفاده نکردهاید و به هر شیوه دیگری به آن آشنا شدهاید، این سوژه را متذکر شوید. این پیشه باعث میشود اعتبار محتوای شما نزد بیننده اغلب شود.
اگر دربارۀ محصولی تخصصی مینویسید، بیننده خاصی را در نظر بگیرید که سطح دانش، آگاهی، تخصص و نیازهای او برایتان روشن است. رو به سمت چنین مخاطبی بنویسید لغایت نوشتۀ شما خواندنی و درگیر کننده باشد.
ازآنجاییکه نگارش راهنما قرار است کمککننده باشد الی حتماً امکان محتوایی ساده فرآوری کنید. از پیچیدگیهای زبانی امتناع کنید و متنی صمیمی و دوستانه بنویسید که واقعاً کمککننده باشد و بیننده را به هدفش نزدیک کند.
محصول را از زاویههای گوناگون ببینید. خودتان را بهعنوان فردی تازه کار در نظر بگیرید که اطلاعات خاصی در مورد فرآورده ندارد. آنوقت سؤالات مخالفی را مطرح کنید که ممکن است به ذهنیت بیننده عام برسد. کوشش کنید با دقت به تمام این سؤالات جواب دهید تا دغدغۀ ذهنی بیننده را لغایت کران زیادی رفع کنید.
تولید درونمایه در هر زمینهای باید سرگرمکننده، جذاب و درعینحال سودمند باشد. تنوع در تولید محتوا را فراموش نکنید و هرازگاهی گریزی به مسائل دوستانهتر بزنید.
کار کردن روی مسائل تخصصی و معرفی محصولات مختلف، میتواند زیاد سودمند و ارزشمند باشد ولی برای اینکه منازعه بیشتری با پرماسیدن مخاطب خویش ایجاد کنید لازم است دربارۀ مطالب گوناگون بنویسید. نمیتوانید دائم با رویت تخصصی و رسمی بنویسید و انتظار داشته باشید بیننده با لذتی بیپایان مطالب شما را دنبال کند. بین مطالب مختلفی که عرضه میکنید، سرگرمی و جذابیت اکثریت ایجاد کنید.
برای اینکه محتوای تخصصی شما خواندنیتر شود، هرازگاهی محتوای غیرتخصصی تولید کنید. این کار مایه نزدیکی شما به مخاطبتان میشود و شانس دیدن محتوای تخصصی را افزایش میدهد.
۶
فهرستی از مواردی که بهتر است در زندگی شخصی یا شغلی از آنها دوری شود
تولید درونمایه در زمینۀ مواردی که:
هشداردهنده هستند،
آموزش میدهند،
نکتهای مهم را یادآور میشوند،
دغدغهای عمومی را به بحث میگذارند،
مسائلی شخصی را مطرح میکنند،
مسائل شغلی مهم را مطرح میکنند،
ترس از دست دادن را تحریک میکنند،
همیشه مفید، جذاب و خواندنی هستند. بعد فراموش نکنید از تجربیات شخصی و کاری خود با مخاطبانتان حرف بزنید.
همیشه لیست بازدارندهها و امکان از دست دادنها برای ملت جذابیت دارد و آنها را کنجکاو میکند. بعد بجاست که وقتی چنین کنجکاوی را تحریک میکنید، پاسخی درخور برای آن ارائه دهید. فرآوری چنین محتوایی ساده به عقیده میرسد ولی بهتر است با نهایت دقت و تمرکز به آن مشغول شوید الی بیننده را مایوس نکنید و دست روی مسائلی نگذارید که در بلندمدت، یأس برایش ایجاد کند.
بهتر است دغدغههایی را عنوان کنید که در فضای زندگی و کاری امروز، پررنگتر از دائم مطرح است و همینطور مسائلی که با گذشت زمان، کماکان بهعنوان دغدغهای جدی باقیماندهاند.
فهرستها، سؤالات، نکات مهم، ازجمله محتوای دائم سبز هستند. چنین محتوایی ارزش بازنشر و به اشتراکگذاری اکثریت دارد.
وقتی در مورد مسائلی مینویسید که دغدغۀ عموم ملت هستند و مدتهاست که فکر آنها را به خود مشغول کردهاند، درواقع در حال تولید محتوای همیشهسبز هستید؛ یعنی محتوایی که بهمرورزمان هم قدیمی نمیشود و بدون اینکه تاریخ انقضای آن فرابرسد، موردتوجه عموم ملت قرار میگیرد.
هراندازه بیشتر به مسائلی اشارهکنید که بهصورت پرتکرار، دغدغۀ ذهن و زندگی ملت باشد، به تولید محتوای همیشهسبز نزدیکتر میشوید. گذر زمان نهتنها باعث کهن شدن چنین محتوایی نمیشود که اعتبار آن را افزایش میدهد.
۷
نحوۀ شغل کردن بهتر در هر یک از شبکههای اجتماعی و پیشنهادات کاربردی برای آنها
۸
نوشتن تاریخچهای از فرآورده یا خدمت یا اتفاقی موردتوجه
۹
تهیۀ اینفوگرافیهایی که میتواند برای عموم جذاب باشد
۱۰
فهرست بایدها و نبایدهای عمومی
۱۱
پاسخ دادن به مهمترین سؤالات هفته که مخاطبان پرسیدهاند
پرسش و پاسخ، گرد از بهترین راههای فرآوری درونمایه در رسانۀ شخصی شما میتواند باشد.
با این پیشه سایرین را دعوت به همکاری میکنید و هوده و منفعتی مستقیم را به آنها اعطا خواهید کرد.
در باره سؤالاتی که مخاطبان از شما میپرسند بسیار دقیق باشید. این سؤالات را بهمنزلۀ ایدههایی بدیع ببینید که در پسندیدن شما پیمان گرفته است و هر یک میتواند موضوع پست بعدی محتوایی شما باشد.
برای تولید محتوای اثربخش نمیتواند مونولوگ کنید. محتوایی که مخاطب را دعوت به گفتمان و همکاری میکند و منجر به دیالوگ میشود، ماندگار و جذاب خواهد بود.
تهیۀ فهرستی از کارهایی که سپریدن دادهاید، داستان شما را بازگو میکند.
مردم عاشق شنیدن داستان هستند. پس یگانه از بهترین راههای فرآوری محتوا، گفتن داستانهای شخصی است.
بیان داستانهای شخصی در قالب یک محتوای منتشرشده میتواند حس کنجکاوی و اعتماد را همزمان برانگیخته کند و مایه همراهی بیننده با شما میشود.
تهیۀ این فهرست به خویش شما هم کمک میکند لغایت فعالیتهایی منظمتر و ساختاریافتهتر اتمام دهید چون میدانید که نحوۀ پیشه کردن شما در معرض رویت سایرین قرار دارد.
۱۲
لیستهای هفتگی در مورد کارهای روزانهای که سپریدن دادهاید
۱۳
پیشبینیهای آیندهنگرانه در رابطه با حوزۀ تخصصیتان
۱۴
عرضه و فروش کالا و خدمات فصلی
۱۵
کمپینهای تبلیغاتی برای فروش یا شناسایی فرآورده یا خدمتی خاص
۱۶
تهیۀ ویدئو از مهمترین قسمتهای زندگیتان و به اشتراکگذاری آنها
تا میتوانید مستندسازی کنید.
از مهمترین کارهایی که در درازا روز سپریدن میدهید، فیلم بگیرید.
از بهترین چیزهایی که میبینید، عکس بگیرید.
چندین و چند سند تصویری از نحوۀ کاری که اتمام میدهید تهیه کنید و آن را در معرض دیدن مخاطبانتان قرار بدهید.
کاری بکنید تا آنها احساس تقرب اکثریت با شما داشته باشند. نحوۀ انجام دادن کاراهایتان برایشان ملموس باشد و حس کنند با پس انسانی شما بهخوبی وابستگی استوار کردهاند.
مستندسازی کارهای روزمره علاوه بر اینکه شغل تولید محتوا را برای شما سادهتر میکند، باعث ایجاد حس صمیمیت بیشتری در بیننده شما هم میشود.
۱۷
نوشتن در مورد نتایج مهمترین تصمیمات صحیح یا غلطی که داشتهاید
یکی از بهترین اهدافی که میتوانید برای فرآوری درونمایه داشته باشید، کمک کردن به سایرین است الی راهحلی برای مسائلی که درگیرشان هستند را پیدا کنند.
بازگو کردن مهمترین تصمیمات درست و غلطی که تا به حال گرفتهاید، میتواند بهترین گذرگاه کمک کردن به دیگران باشد.
وقتی از این روش خودافشایی میکنید و در باره مهمترین تصمیمات زندگیتان با دیگران حرف میزنید، در نقش یک واعظ ظاهر نمیشوید و ملت را از خودتان نمیرانید. بلکه در نقش دوستی خواهید بود که سعی در کمک به سایرین دارد. بهاینترتیب حرف شما بهتر پذیرفته میشود.
۱۸
تهیۀ فهرستهای ۱۰ تایی برتر در هر حوزه
همانطور که پیشازاین گفتیم، تهیۀ فهرستها ازجمله محتوای همش سبز هستند.
تهیۀ فهرستها همیشه جذاب هستند چون
خوشخوان هستند.
میتوانند اطلاعات مفیدی را در قالب محتوایی کوتاه عرضه کنند.
خواننده را دچار سردرگمی نمیکنند.
اطلاعات زیادی را در کوتاهمدت در کمر بستن او قرار میدهند.
میتوانند خلاصهای از مهمترین دستاوردهای شما باشند.
میتوانند جایگزین اطلاعات پراکنده و غیرکاربردی باشند.
میتوانند چکیدهای از راهنماییهای عملکردی برای مخاطب باشند.
برای تهیۀ فهرستها بهتر است از یک عدد مشخص استفاده کنید. این کار باعث میشود رغبت به پیگیری کردن محتوا از طرف بیننده اغلب شود. ضمن اینکه ذکر یک شماره مشخص، پیشه تولید درونمایه را برای شما هم سادهتر خواهد کرد.
۱۹
روشهای قدم به قدم اقداماتی که در آنها تبحر دارید
ببینید چهکاری است که در انجام دادنش تبحر کافی دارید. آن پیشه را به قدمهای کوچکتری بشکنید و در مورد هرکدام از این قدمها درونمایه تولید کنید و در کمر بستن مخاطبان خود قرار دهید. با این پیشه ارزشی را به آنها هدیه دهید.
تولید محتوای ارزشآفرین به بیننده کمک میکند الی راه رفته را مجدد طی نکند و با حداقل هزینه، اغلب دستاوردها را به دست بیاورد.
محتوایی فرآوری کنید که کارها را ساده کند. یک کار کبیر را به قدمهای کوچک آن بشکنید و محتوایی قدم به قدم فرآوری کنید که راهنما باشد، هزینههای بیننده را تفریق دهد و او را به اقدام کردن دعوت کند.
۲۰
گزارشی از مهمترین اتفاقات شغلی که داشتهاید
از بهترین گونه ها گزارشهایی که میتوانید تهیه کنید، گزارش از فعالیتها و کارهایی است که اتمام دادهاید و انتشار این گزارش در قالب یک محتوای ارزشآفرین خواهد بود.
به مخاطبان خویش گزارش بدهید. بگویید که چطور از عهدۀ انجام دادن کارهای خاصی برآمدهاید. چه اشتباهاتی مرتکب شدهاید و چه راههایی را طی کردهاید تا در موقعیت کنونی پیمان گرفتهاید.
این نوع درونمایه به خاطر ماهیت داستانی که دارد، جذاب و خواندنی خواهد بود.
محتوایی که ماهیت داستانی دارد، همواره باره پروا پیمان میگیرد و میتواند جدیترین اطلاعات را در قالبی صمیمی منتشر کند بدون اینکه نیاز باشد برای ذکر آنها انرژی زیادی صرف کنید. مهم است که مردم شما را باور کنند. فرآوری محتوای داستانی به باورپذیری حرف شما کمک میکند.
۲۱
پادکستهای هفتگی یا روزانه با موضوعی دنبالهدار
اهمیت پادکست را نادیده نگیرید.
هر روز که میگذرد بر اهمیت تهیۀ پادکست افزوده میشود. تعداد زیادی از مردم گرایش دارند بهجای احضار متن، پادکست گوش کنند. این کار تحت هر شرایطی که باشند، برایشان امکانپذیر است.
در باره موضوعاتی که به آنها علاقه دارید پادکست جاسازی کنید و تا حتماً امکان پادکستها را به شکل سریالی و دنبالهدار جاسازی کنید. اجازه دهید الی عادت تولید محتوای صوتی هم برای خویش شما و هم برای مخاطبانتان اغلب شود.
حرف زدن در مورد موضوعات مختلف و انتشار آنها در قالب یک محتوای صوتی، بهمرورزمان عادت فرآوری محتوای ریزبین و موجز را در شما تقویت میکند.
ضمن اینکه تهیۀ پادکست در ساحل دیگر گونه ها محتوایی که تهیه میکنید، کمک میکند الی یک سبد محتوایی خوب داشته باشید که گونه ها سلیقۀ محتوایی بیننده را پوشش دهد.
۲۲
تبدیل گونه ها محتوای تولیدشده به شکلهای دیگری مثل متن به پادکست یا ویدئو
هر محتوایی که فرآوری میکنید را بهصورت یک محتوای اولیه ببینید که قابلیت تبدیلشدن به انواع سایر درونمایه را دارد.
شما برای تهیۀ یک محتوای خوب زمان و انرژی زیادی صرف کردهاید پس چرا این درونمایه را به شکلهای مختلف عرضه نکنید؟
میتوانید متن را به فایل صوتی یا ویدئویی تبدیل کنید یا بالعکس.
این کار کمک میکند تا انواع سلیقۀ محتوایی را پوشش دهید و همش محتوایی برای بهروز کردن مرتب رسانۀ خویش داشته باشید بدون اینکه لازم باشد هزینۀ زیادی برای فرآوری محتوای اغلب بکنید.
۲۳
تهیۀ لیست «آیا میدانید» برخاسته از تجربیاتی که در حیات دارید
عنوان «آیا میدانید؟» وقتی در ساحل موضوعات مهم روز پیمان میگیرد، مخاطب را دعوت به شنیدن میکند و کنجکاوی او را برانگیخته میکند.
برای تهیۀ عناوین تبلیغاتی از این جستار بسیار کاربرد میشود ولی شما میتوانید فهرستی از موضوعات را جاسازی کنید که به آنها علاقهمند هستید، فکر میکنید برای بیننده جذابیت دارد و یا تجربۀ درخشانی دارید که قابلانتقال در قالب چنین محتوایی است.
۲۴
بحث و بررسی جدیدترین اخباری که به موقعیت خاص شما مربوط میشود
۲۵
نمونههای باره (case study) های جالبی که با آنها برخورد میکنید
۲۶
گزارشی از مطالعاتی که داشتهاید
از کتابهایی که به آنها علاقهمند هستید نام ببرید و دربارهشان بنویسید.
از واپسین مطالبی که خواندهاید و عقیده شخصی خویش دربارۀ آنها بنویسید.
از کتابهایی که منظور دارید بخوانید و در کل، از سبد مطالعاتی که در دست دارید بنویسید.
تهیۀ این گزارش کمک میکند الی مخاطبان شما، هم با جهانبینی شما آشنا شوند و هم اطلاعاتی در باره کتابهایی که خواندهاید به دست بیاورند.
تولید محتوا با ارائۀ گزارش مطالعاتی کمک میکند تا دقیقتر بخوانید و بهمرورزمان نیرو نقد و رسیدگی بیشتری کسب کنید.
۲۷
بازنشر جذابترین موضوعاتی که خواندهاید
ایده جذاب برای تولید محتوا |
همیشه نیاز نیست خودتان فکر کنید و فرآوری محتوا را بر پایۀ افکار و اعمال خویش سوار کنید. خیلی وقتها میتوانید محتوای خوب دیگران را بازنشر کنید.
علاوه بر جنبۀ انسانی این کار، شغل فرآوری درونمایه برای خودتان جذابتر خواهد بود، به بیننده کمک میکند لغایت با افراد تأثیرگذار و با محتوای ارزشمند بیشتری آشنا شوند و همینطور برای بهروزرسانی مرتب سرانۀ شما کمککننده خواهد بود.