اگه شما محصولاتتونو تو مغازه میفروشید اما برای فروش آنلاین برنامه ای ندارید، باید بگم هوده زیادی رو دارید از دست میدید. فروش آنلاین میتونه موقعیت های زیادی براتون برپایی کنه. امریکا با توسعه فروشهای آنلاین تونست با فروش 176/2 میلیارد دلار درون سنه 1388، فروشش رو 12/6 درصد افزایش بده و قصد داشت تا واپسین،انجام سال جاری این مقدار رو به 278/9 میلیارد دلار برسونه.
حالا نظرتون چیه؟ آماده اید که چند لغایت از این فروشگاه های آنلاین رو با هم رسیدگی کنیم؟ چون برای بعضی از کسب و کارهای کوچیک بدلایلی مثل کمبود وقت، بودجه و کارمند، طراحی وب سایت فروشگاه آنلاین ممکنه سخت باشه و بهتره دست پر به سراغش برید.
تو این مقاله به 10 سوال مهمی که پیش از ساخت فروشگاه آنلاین برای هر کسی قبل میاد پاسخ دیتا میشه. با به کارگیری نکاتی که اینجا از فروشنده های آنلاین براتون ارائه میشه، میتونید فروشگاهتونو نسبتا ساده و با خرج های کمتر مسیر بندازید.
ساخت فروشگاه آنلاینمو از کجا شروع کنم؟
اگه از بعد هزینه های طراح سایت برنمیایید نگران نباشید. خیلی از فروشنده های آنلاین هستن که میتونن داخل ساختش کمکتون کنن. احد از این فروشنده ها مشکلات کدنویسی، میزبانی، حفاظت سایت روی سرور شخصی رو از آنگونه مشکلاتی میدونست که نخست کار باهاشون روبرو شده بود.
برای طراحی نما کلی سایتتون و برپایی حس و حال مناسب و تعیین عملکردهای فروشگاه آنلاینتون میتونید از سایتهایی همانند شاپیفای، Bigcommerce، Goodsie، Jumpseller و Volusion بهرهگیری کنید. این سایتها امکان آپلود فایل، برپایی سبد خرید فروشگاهی و تأمین امنیت پرداختها رو روی سرور خودشون فراهم میکنند. میتونید از سایت اصلی شرکتتون به فروشگاه آنلاینتون لینک بدید.
برای ارائه خدمات فروشگاهی از راه این سایتها که شناسایی کردیم، باید یه سری تنظیمات اولیه ای سپریدن بدید. مثلا داخل شاپیفای باید از بین یه سری قالبها یکتا رو برای خودتون انتخاب و بعد، با تغییر فونت، رنگ و اندازه عکس ها محصولات به چهره دلخواه، شخصی سازیش کنید. کاربرهای شاپیفای میتونن تصویر بعد مقوله و لوگوی برند خودشونو روی شاپیفای آپلود کنند.
قیمت این جور خدمات میتونه از ماهی 35000 تومن الی 2450000 تومن متغیر باشه و به شدت به تعداد محصولات و نوع خدماتی که ارائه میدید بستگی داره.
چطور میتونم ظاهر فروشگاه آنلاینمو بهتر شخصی سازی کنم؟
در اغلب موارد میگیم اگه در حال آماده برای شرکتتون سایت دارید، سایت فروشگاهیتون باید از عقیده ظاهری (مثل لوگوها و تم رنگی) بتونه سایت شرکتتونو بازتاب بده. اما اگه سایت شرکتی ندارید، پس زمینه و رنگی گزینش کنید که مکمل لوگوتون باشه.
بیشتر فروشنده های آنلاین تم هایی برای فروشگاهشون گزینش میکنند که برای شخصی سازی نیازی به ادب HTML و CSS نداشته باشند. در این صورت آپلود لوگو و تصاویر محصولاتتون و گذاشتن بنر و اسلایدر و غیره براتون ساده میشه.
چه گونه سیستم پرداختی گزینش کنم؟
از سیستم های مشهورتر و شناخته شده برای تقسیم پرداخت سایت فروشگاهتون بهرهگیری کنید لغایت از نظر امنیتی مشکلی براتون پیش نیاد.
بعضی هاشون نیازی به پرداخت های ماهیانه و عضویت هم ندارند، بلکه به جای اینکه ناچار باشید یه مبلغ ثابتی رو در ماه پرداخت کنید باید درصدی از پولی رو که انتقال دیتا میشه بپردازید و احتمالاً یه مقدار کمی هم به ازای هر انتقال.
یکی از شرکتهای ایرانی که خدمات درگاه پرداخت به سایتها و وبلاگها ارائه میده، سایت payplus.ir هست که با ثبت نام رایگان، امکان برپایی درگاه های پرداخت بانکی نامحدودی رو در اختیارتون قرار میده.
Pay.ir هم علاوه بر کیف پول آنلاین، خدمات اتصال سایت به سیستم پرداخت شتاب مملکت و تهیه فرم پرداخت ارائه میده. خرج خدمات این سایت بر اساس گفته خودشون از 0 لغایت بیشینه 2500 تومن متغیره.
البته ما تنها بهتون این سایتها رو معرفی کردیم ولی خودتون اغلب پژوهش کنید و با سرچ گوگلی سایتهای اغلب و سوال از فروشنده های دیگه بهترینشونو انتخاب کنید.
چطور خدمات مشتری رو مدیریت کنم؟
برای اینکه بتونید بطوری لایق به نگرانی های مشتریهاتون پاسخ بدید، میتونید از ابزارهای قابل اعتمادی که برای مدیریت روابط مشتری (CRM) در دسترس فروشنده ها پیمان گرفتند کاربرد کنید. برای این آلت باید یه مبلغی هم ماهیانه پرداخت کنید.
ابزار CRM ساختار و طریق کل روشهای پیوستگی تجاری با مشتری (از جمله اطلاعات تماس، خریدهای اخیر، نقدها و سفارشات در حال انتظار) رو یه جا جمع میکنه.
یکی از بنیاد گذاران کمپانی Girl Charlee Inc بعنوان یه فروشنده آنلاین به فروشنده هایی که میخوان وارد عرصه آنلاین بشن رهنمود کرده یه عدد تلفن رایگان به خدمات مشتریهاشون وابستگی بدن. یه کار دیگه اینه که چت زنده روی سایت فروشگاهتون گذرگاه بندازید، اما دقت کنید در صورتی این کارو انجام بدید که بتونید به صورت شبانه معاش قادر به پاسخگویی مشتریها باشید چون وقتی چت آنلاین میذارید مشتریها اینطور چشمداشت دارند.
چطور هزینه ارسال رو تعیین کنم؟
همیشه اگه هزینه ارسال رو بطور دقیق روی سایت بذارید هم صحیح تره و هم کارتون راحتتره. برخی شرکتهای حمل و نقل کبیر براتون خرج های ارسال رو رایگان حساب میکنند و بیشتر فروشگاه سازها هم بهتون امکان وارد کردن قیمتهارو در بخش پرداخت میدن.
از طرف دیگه چه بسا بخواهید به مشتریها ارسال رایگان ارائه بدید یا مثلا به خریدهای بیشتر از یه مبلغ مشخصی ارسال مجانی ارائه بدید. اگه میبینید رقبای مستقیمتون دارن این کارو میکنند، شما هم اگه میتونید همین کارو کنید.
چطور عکس ها و توصیفات نکویی از محصولاتم داشته باشم؟
خریداران آنلاین نمیتونن محصولات شما رو لمس کنند، بو کنند یا ببینند. فلذا بهتره تصاویری که از اجناس میذارید شفاف و واضح باشند. اصلا نباید تو این سرنوشت صرفه جویی کنید، اما ناچار نیستید حتما یه عکاس بگیرید. خودتون میتونید با یه دوربین DSLR 16 مگاپیکسلی، یه نورپردازی خوب و جعبه روشنایی عکسهای نکوداشتن بگیرید. جعبه روشنایی یه محفظه همانند چادره که توش چند تا چراغ داره و معمولا عکاسهای حرفه ای ازش برای دریافت عکسهای روشن کاربرد میکنند.
یکی از فروشنده های آنلاین رو وبلاگش نوشته بود که توصیف محصولات باید کوتاه باشه و در عین حال به اندازه کافی جزئیات جالب پروا داشته باشه الی بتونه مشتری رو به خرید راغب کنه. سعی کنید از صفت ها و عبارتهایی استفاده کنید که توجه مشتری رو جل کنه و جای زیادی هم نگیره. اگه همنشین داشتید، علاوه بر نوشتن قیمت، ابعاد محصول، کاربردها و دیگر ویژگی های کالا رو هم بنویسید.
جایی برای نقدهای مشتری ها و به اشتراک گذاری روی شبکه های اجتماعی هم بذارم؟
اگه مشتریها بتونن در مورد محصولاتتون عقیده و بهشون رتبه بدن، اعتماد بیننده ها به فروشگاهتون بیشتر میشه. نظرات مثبت و اشتراک گذاری ها میتونه به فروشتون کمک کنه اما خطر نظرات منفی هم هست. معمولا فروشگاه های آنلاین تقسیم نظرات هم دارند و شما میتونید به نظرات مشتریهاتون جواب بدید یا نظراتی که همنشین ندارید رو حذف کنید.
اگه خوشتون نمیاد میتونید تقسیم نظرات رو پرکار نکنید و به جاش بذارید مشتریها روی فیسبوکتون محصولاتتونو لایک کنند یا عکس ها محصولاتتونو روی اینستاگرام بذارید یا عکس محصولات و توضیح مختصری ازشون رو مستقیم ایمیل کنید.
چطوری میتونم خریدار جمع کنم؟
بعد از اینکه فروشگاهتون دایر شد، اسمشو کل جا – هم آنلاین و هم درون دنیای واقعی – توزیع کنید. داخل سایت شرکتتون بهش لینک بدید، تو کمپین های خبرنامه های ایمیلی آدرسشو بنویسید، میتونید براش فیسبوک، توئیتر، یوتیوب، تلگرام و اینستاگرام بسازید و فروشگاهتونو معرفی کنید. سایتهای شبکه های اجتماعی شرکتتونو چند بار در روز بروز کنید الی ترافیک رو روونه فروشگاهتون کنید و پروا ملت رو به فروشهای روزانه و سایر تبلیغاتتون جلب کنید.
بهتره از سایتهایی استفاده کنید که خودشون به طور اتوماتیک برای محتوای فروشگاهتون سئو (بهینه سازی موتور جستجو) انجام میدن. بکارگیری روشهای سئو میتونه باعث اخذ رتبه بالاتری روی موتورهای جستجو بشه.
کالاهای مرجوعی رو چطور مدیریت کنم؟
همه فروشگاهها باید با کالاهای مرجوعی ساحل بیان. دو بار رسیدگی کنید که سایت فروشگاه آنلاینتون افزار پسندیده برای بعد دادن پول خریدها یا تعویض گونه ها رو داشته باشه. به مشتریهاتون ایمیل بزنید و از چگونگی کالای برگشت زده شده باخبرشون کنید.
برای دریافت مشاوره رایگان با دیجیتال مارکتینگ آوش تک در ارتبا ط باشید.
چطور میتونم کامیابی فروشگاهمو ارزیابی کنم؟
سعی کنید سایتی برای فروشگاهتون برگزیدن کنید که خودش به چهره رایگان بهتون خدمات آنالتیکس (تحلیل نتایج) ارائه بده. معمولا این خدمات بر اساس گوگل آنالتیکس یا ابزارهای گزارش گیری پیشه میکنند و بهتون امکان ارزیابی عملکرد فروشگاهتونو در درازا زمان مشخصی میدن. مثلا میتونید متوجه بشید که چند نفر دارن از سایتتون دید میکنند و این افراد هر چند وقت یه بار به سایتتون راز میزنن، کجا حیات میکنند و چطوری سایت شما رو پیدا کردند، یا مثلا میتونید بفهمید کدوم سایتها بیشترین شدامد رو براتون میفرستند و مشتریها بیشتر کدوم محصولات رو میبینند و کدوم کالا بیشترین یا کمترین خریدها رو دارن.